06 februar 2011

Liberty of London

Liberty - for nogle betyder det frihed - for os der har textile tendenser er det første vi tænker på noget ganske andet. Liberty er et metervarehit, det mest fantastiske og taknemmelige stof at sy i , både til beklædning, puder, til at ombetrække sofaer -  you name it! og det fås tilmed i et utal af mønstre og farver. Men Liberty er jo ikke noget nyt fænomen. For år tilbage syede kvalitetsbevidste mødre og bedstemødre også tøj til deres børn og børnebørn i Liberty, som de købte på deres rejse til London eller i de få butikker der forhandlede den eksklusive metervare. Nu er det mere udbredt og fås både i stofforretninger og webbutikker, b.la. her.

Jeg har en dejlig veninde, som slet ikke interesserer sig for metervarer. På en tur til Paris besøgte vi en stofforretning i området omkring Sacre Couer i Paris, her ligger der nogle kæmpe stoftempler, det ene sted tilmed med et meget stort udvalg af Liberty. Først fik Birgitte nok associationer til Marie Antoinette og den franske revolution, da jeg begejstret udbrød Liberty ved synet af de mange ruller med det textile guld. Belæsset med 7-8 ruller i hælene på mig fandt hun ud af hvad det drejede sig om, og forstod mig overhovedet ikke.

Den mest kendte Libertykvalitet er Tana Lawn. Jeg har også syet i fløjl og bomulds twill og synes, at begge kvaliteter er smukke og dejlige at arbejde med. Det smukke blomstrede stof i mit banner er Liberty bomuldstwill med rød, pink og grøn som de dominerende farver.Til vinterbrug er der et alternativ til den lette Tana Lawn kvalitet,  lantana - 80 % bomuld, 20 % uld, som falder blødt og lækkert. Derudover er der også lycra og silketwill. Dyrk de mange dessins på Liberty of Londons website, hvor du også kan se, hvad stormagasinet ellers kan byde på.

Her startede eventyret i det legendariske stormagasin med bindingsværk. I tidens løb har mange store designere lavet kollektioner for Liberty of London, akuelt b.la. Manolo Blahnik Personligt synes jeg, at både stormagasinet og denne kollektion er for klassisk eksklusiv, men det var alligevel sjovt at være en tur forbi Regent Street tæt ved Oxford Circus. En anden forhandler af Liberty i London er Shaukat, som også har websalg til rimelige priser.

Jeg købte mit første stykke Liberty for mange år siden - i Peters Resthal til kun 29 kr. pr.meter. De havde kun et par dessins, printet her hedder Tatum. Jeg brugte det til foer i en jakke og tørklæder.



Flere kendte designere har brugt Libertyprints i deres kollektioner. I Danmark
har Baum und Pferdgarten syet modeller i Tana lawn Miranda for år tilbage. Vinter 2010 var  bukser i silke.
en del af deres kollektion.

Som en inkarneret Libertyfan må jeg sige, at jeg blev ganske målløs, da jeg sommeren 2010 var i New York og så denne reklame på Times Square. Er det ikke yndigt og paradoksalt - en smuk kvinde i en robåd i en eksplosion af farver med pink og turkis som de dominerende kulører all Liberty ? Et fantastisk scenario på en af verdens mest befærdede pladser med et hektisk aktivitetsniveau, man henfalder nærmest til en meditativ tilstand. Man kan ikke andet end blive i godt humør,





.

4 kommentarer:

  1. Liberty!
    En forholdsvis ny forelskelse for mig, men hvilken passion :-)
    Endnu er mit lager sparsom og består ikke af mange meter, men dem jeg har- de bliver klappet og beundret :-)

    SvarSlet
  2. Det er jo ikke altid kvantiteten det handler om, når kvaliteten er i orden. Det gode er, at selv en lille lap kan bruges til noget.

    SvarSlet
  3. Billedet fra NY er skønt, Helle. Jeg ønsker mig en Liberty kjole og ditto "pose-bukser". Vi må lave en bestilling. Jeg trænger...

    SvarSlet
  4. Hej Mette, Vi skal have fat i noget stof og igang. Ved du, hvilket print det skal være ? Det kan jo være svært at vælge.

    SvarSlet